Life is Music= Emigrate to Europe.

There is no experience from which you can't learn something

(人生万歳)coldplay viva la vida

 cold playの曲の viva la vidaを訳していきます。

viva la vidaはスペイン語で人生万歳

I used to rule the world
Seas would rise when I gave the word
Now in the morning I sleep alone
Sweep the streets I used to own

かつて僕は世界を支配していた
僕が言葉を発せば、海はせり上がった。
今は、朝に一人きりで眠る
自分のものだった道路を掃いている

 

I used to roll the dice
Feel the fear in my enemy’s eyes
Listened as the crowd would sing
Now the old king is dead long live the king

かつては僕が賽を振るだけで
敵の目に恐怖が浮かぶのがわかった。
群衆の賛歌を聴いた
”古き王は死んだ、新たな王に栄光あれ”

 

One minute I held the key
Next the walls were closed on me
And I discovered that my castles stand
Upon pillars of salt and pillars of sand

僕が鍵を握った途端
壁が迫りくる。
そして僕の城が、
塩の柱と砂の柱で建てられていたと知った

 

I hear Jerusalem bells a-ringing
Roman cavalry choirs are singing
Be my mirror, my sword and shield
My missionaries in a foreign field

For some reason I can’t explain
Once you’d gone there was never
Never an honest word
And that was when I ruled the world

エルサレムの鐘が鳴り、
ローマ軍の聖歌隊の斉唱が聴こえる。
僕の鏡になれ、剣と盾になれ、
異国へ赴く僕の使徒

理由は説明できないけど
君が行ってしまってから、
正直な助言が聞けなくなった。
それが世界を統治していた頃の僕

 

・Jerusalem エルサレムユダヤ教イスラム教、キリスト教の聖地。詳しくは後述。
・choirs 合唱団、聖歌隊

 

It was a wicked and wild wind
Blew down the doors to let me in
Shattered windows and the sound of drums
People couldn’t believe what I’d become

邪悪な風が吹き荒れ
僕を扉の内側へ押し込めた
窓は粉々になり、太鼓が鳴り響く
僕がこんな事になるとは、誰も想像しなかっただろう

 

Revolutionaries wait
For my head on a silver plate
Just a puppet on a lonely string
Oh who would ever want to be king?

革命の実行者たちは、
僕の首が銀皿に盛られるのを待っている。
頼りない紐に吊るされた操り人形
誰が王になんてなりたがる?

 

I hear Jerusalem bells a-ringing
Roman cavalry choirs are singing
Be my mirror, my sword and shield
My missionaries in a foreign field

For some reason I can’t explain
I know St Peter won’t call my name
Never an honest word
But that was when I ruled the world

Oh oh oh oh ohh oh(×5)

エルサレムの鐘が鳴り、
ローマ軍の聖歌隊の斉唱が聴こえる。
僕の鏡になれ、剣と盾になれ、
異国へ赴く僕の使徒

理由は説明できないけど
聖ペテロは僕の名を呼ばないだろう<僕は天国に招かれないだろう>
正直な言葉は失われてしまった
それが世界を統治していた頃の僕

 

・St Peter  聖ペテロ。新約聖書に登場するキリストの弟子の一人。詳しくは後述。

 

I hear Jerusalem bells a-ringing
Roman cavalry choirs are singing
Be my mirror, my sword and shield
My missionaries in a foreign field

For some reason I can’t explain
I know St Peter won’t call my name
Never an honest word
But that was when I ruled the world

エルサレムの鐘が鳴り、
ローマ軍の聖歌隊の斉唱が聴こえる。
僕の鏡になれ、剣と盾になれ、
異国へ赴く僕の使徒

理由は説明できないけど
聖ペテロは僕の名を呼ばないだろう
正直な言葉は失われてしまった
僕が世界を統治していた頃の事さ

 


Coldplay - Viva La Vida (Live In São Paulo)

 


【和訳】Coldplay - Viva La Vida